WORLD HERITAGE DESTINATION

WORLD HERITAGE DESTINATION

Tuesday, June 8, 2010

Jenis-Jenis Manisan & Kuih Muih Melaka





Hari ini saya nak mengenalkan anda kepada salah satu sebab orang kat Melaka ini semua manis –manis belaka   :)  Ha! Kalau nak tahu , bacalah isian kat bawah mengenai kuih muih Melaka -  
Sebabnya mereka "king" bila  buat dessert atau kuih muih. Mula-mula satu tempat kat Jalan Tengkera.

Charlie's place namanya.
Rumahnya agak tersorok sikit dan directly opposite Masjid Tranquerah,Melaka.
Aku bila scan tempat dia tu,  aku dapati banyak pelanggan mereka yang membeli hanya beberapa potong kuih – kuih ini untuk sarapan atau untuk makanan ringan harian. Bila ditanya,kebanyakan dari mereka membeli di sini kerana banyak pilihan kueh dan rasanya cukup bagus.  Tour bus pun selalu datang kesini, tau! Alamat kedai /kilang kuih yang kat Tengkera tu ada dibawah ni,
:72, LorongPantaiTengkera 2c,Tengkera,Melaka,Malaysia (GPSCoordinate: N2.20325 E102.23149). 

Salah satu tempat lagi aku rekomenkan anda boleh menempah kuih muih Nyonya dalam jumlah yang besar untuk acara-acara seperti open house dan perayaan (festival), terletak di Batu Berendam ,Melaka.
Kedai  yang aku nak bagitau tu terletak di Jalan Dato Seri Mohd Zin atau lebih dikenali sebagai Jalan Pasar Borong Batu Berendam. Jika anda sedang menuju ke Pasar Borong  dari Batu Berendam,rumah kedai  ini  lokasinya di tangan kiri anda. Kedai  ini sebenarnya  sebuah rumah tetapi ada meja dan peralatan masak di luar. Kalau sesat, senang-senang tanya aje yang kat situ mana kedai kuih!
 Dulu , aku diberitahu ada signboard nyonya kuih tapi sekarang perkataaan Nyonya tu dah pudar tinggal Café je.







Lokasi Kedai Kuih yang lain-lain:


Warung Kuih Kampung, 202, Jalan Ujong Pasir,
(opposite the Police HQ)Opens :daily 3.30-7.30pm
You can get a variety of kuih and dishes (more than 30) from binka to kuih koci to ondeh-ondeh, popiah, nasi lemak bungkus, nasi kunyit, kway teow goring, kuih keria and more.



   
                                                                                          
LOKASI : Warung Kuih Keria Haji Jalil
(small stall in Limbongan, opposite reclaimed land). 

Opens : 2-6pm. Closes on Fridays.

The plump and luscious kuih keria or kuih gelang, a local doughnut made of potato or yam and flour that is deep fried and plunged in hot melted palm sugar for a caramelized effect is especially good here. You can also try out the kuih rengas, fried bananas and fried sweet potatoes.

PUTU PIRING:

Not to forget also Melaka Putu piring which is Rice flour placed in a mould with 'Gula Melaka' (quite a lot) in the middle. Then this is topped with another layer of rice flour.

Putu Piring is cooked in a special ’steamer’ for about 5 minutes. After it’s done, we sprinkle a generous amount of freshly grated coconut on it and placed a (cut) square shaped banana leaf on one side of it. Finally, the putu piring is turn upside down and tada ~ a hot and steamy and ever delicious 'kuih' or rice flour cake is ready for eating.This dessert is found at almost all pasar malam's in Melaka.


Another popular destination for putu piring and other cakes and dessert in Melaka is of course the famous Jonker Street night food fare.(Friday Night through Sunday Nights only )








Hah! Sampai sini aje rumusan kami hari ini berkenan manisan orang melaka,ya!

Blog Archive

MALAYSIAN FLAG

MALAYSIAN FLAG

"Rojak " Video By The Suleiman Brothers

object width="425" height="344">

The Malacca Story (Chinese version)

with courtesy to asmaliana-BPP

The Malacca Story (part 2)

The Malacca Story (part 3)

With courtesy to Asmaliana-BPP